• Facebook
  • E-mail

wtorek, 8 grudnia 2015

#94 Ludzie drugiej kategorii: podludzie i menele.

bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi


bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Dzisiaj jadąc na uczelnię miałam niewiarygodnego pecha - obok mnie usiadł menel. Kiedy wchodził do autobusu, odór jego niemytego ciała natychmiast wypełnił tłoczną powierzchnię. Z kolei oczy zaczęły mnie szczypać, gdy zajął wolne miejsce obok. Myślałam, że się uduszę. Boże, jak ja nienawidzę tych obdartusów w komunikacji miejskiej, nie mają co ze sobą robić? Mogliby nie utrudniać życia innym. Tak samo w sklepie, jak stoi przede mną w kolejce. Nie mógłby sobie gdzieś indziej pójść, do jakiej spelunkowego sklepu? Poza tym, nie ma nic bardziej żałosnego jak człowiek śpiący na ławeczce w centrum miasta. Piękny rynek w Katowicach, a śmierdziel psuje widok.
bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Dobrze, skończę z tą szopką, bo brzydzę się sama sobą pisząc powyższe. Nie jechałam dzisiaj na uczelnię; poza tym, celowo wprowadziłam błąd logiczny: tłoczny autobus i wolne miejsce? Nierealne. Niemniej, od czasu do czasu zdarza się, że z komunikacji miejskiej korzystają osoby nieporadne życiowo. Wówczas ludzie łypią na nich złowrogo, wręcz wypychają ich spojrzeniem z autobusu. Nie ma co ukrywać, człowiek taki po prostu śmierdzi; jednakże czy to jego wina, że nie ma gdzie się wykąpać? A nawet jeśli weźmie kąpiel - bądźmy szczerzy - niczego to nie zmieni. Ubrania nasiąkają zapachami, więc kąpiel niewiele zdziała. Może poza jednym: ten człowiek poczuje się lepiej. bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Gdyby tyle nie pili, pewnie mieliby gdzie się wykąpać i wyprać ubrania; uwielbiam takie teorie. Każdy człowiek w obdartym i brudnym ubraniu, do tego niewykąpany jest po prostu alkoholikiem, który przepija wszystkie swoje pieniądze. Jak alkoholik, to pewnie unieszczęśliwił rodzinę - żonę, dzieci. Po prostu podczłowiek, niewart uwagi, a najlepiej by coś go w końcu załatwiło. Zrobiłby światu przysługę, prawda? W głębi duszy spora część nas tak myśli: to widać, kiedy bezdomny podejdzie do kogokolwiek prosząc o pomoc. To widać w oczach - obrzydzenie. Nie ukrywam, jestem hipokrytką, bo mimowolnie też się wzdrygnę, ale staram się takiego człowieka traktować z należytym szacunkiem, jak człowieka. Nie musi być alkoholikiem by mieszkać na ulicy i nie mieć z czego żyć; nie musi przepijać całego majątku by nie mieć co jeść i zadowalać się tym, co znalazł na śmietniku. bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Nie lubię opowiadać o niektórych moich zachowaniach, bo wiem, że wyjdzie na to, że się chwalę; nie lubię się chwalić, nie czymś, co uważam za naturalne. Jednakże na rzecz tego artykułu, opowiem krótką historię. 
Trzy lata temu siedziałam przy komputerze, tak jak teraz; i jak wspominałam w nocie o zdrowej żywności, moja mama prowadzi sklepik szkolny. Pomagam jej kiedy tylko mogę, czyli w dni wolne od uczelni albo kiedy kończę wcześniej. Jednakże kilka lat temu pracowałam u niej, dorabiając na studia zaoczne. Siedziałam wówczas przy oknie, pisałam opowiadanie na forum i zauważyłam przez okno mężczyznę, brudnego i zaniedbanego, który kuśtykał nieporadnie w stronę kontenera na śmieci. Patrzyłam co robił: wpierw wyciągnął wszystkie puszki, jakie mógłby oddać na skup. Niby nic wielkiego, ale chwilę później wyciągnął butelkę z resztkami coli i dopił to, co pozostało. Natychmiast się wzdrygnęłam. Widzieli to również uczniowie wychodzący ze szkoły uczniowie i zareagowali w sposób godny podziwu (godny podziwu na tyle, na ile to zachowanie jest uznamy za coś nienaturalnego). Podeszli do niego i wręczyli mu swoje świeże kanapki. Dalej obserwowałam co robił; kiedy chłopacy tylko zniknęli za rogiem, on te kanapki - uwaga, może zawierać drastyczne sceny - zjadł. Nie do pomyślenia, prawda? W końcu alkoholicy chcą tylko kasy, a nie jedzenia. Pamiętam, że nalałam do plastikowego kubka gorącej herbaty, wzięłam bułkę; wyszłam i mu je oddałam. Po powrocie do domu, opowiedziałam mojej mamie o zaistniałej sytuacji; ta powtórzyła się następnego dnia, ale tym razem moja mama wyszła z herbatą i bułką. Robimy tak po dziś dzień. bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Prawda jest taka, że każdy człowiek jest inny. Nie twierdzę, że wszyscy to dobrzy ludzie - mam świadomość, że znaczna część jest alkoholikami, którzy zmarnowali sobie życie. Są jednak tacy, którzy są ofiarami bezlitosnej machiny. Pan, o którym opowiadam, nie pije, a cały swój dobytek stracił przez to, że zdecydował się zostać żyrantem. Komu? Nie wiem, komuś bliskiemu, jak mniemam, ale przez swoje dobre serce stracił wszystko. Ktoś nie spłacił kredytu, przyszli do niego, komornik siadł mu na emeryturze i tyle, dziękujemy panu, może pan mieszkać na ulicy. Emerytowany nauczyciel, podobno renomowana profesja; pełna szacunku. Niestety, życie tego człowieka bardzo, ale to bardzo sponiewierało. bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Większość bezdomnych mogłaby pójść do pracy; a no mogłaby. Zainscenizuję coś: wyobraź sobie, że jesteś pracodawcą. Szukasz pracownika na - załóżmy - wykładanie towaru w markecie czy sprzątanie. Przychodzi do ciebie kilka osób, różnych, ale przeważnie czystych i w miarę schludnie ubranych. Widać, że zależy im na tym, by dostać pracę. Na samym końcu przychodzi ktoś w obdartych ubraniach, cuchnący, nieogolony, nieuczesany - jednym słowem - zaniedbany. Zatrudnisz go? Bo ja bym nie zatrudniła. A niestety, człowiek, który nie ma gdzie mieszkać i za co żyć, nie ma eleganckich ubrań, nie ma za co pójść do fryzjera, nie ma za co się wykąpać i za co wyprać ubrania. Taki człowiek nie wyjdzie z dołka dlatego, że chce - on potrzebuje pomocy. bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Jest opieka społeczna; są noclegownie; tak, są, ale dzisiaj przekonałam się, że to nie zawsze jest dobre rozwiązanie. Na święta zdecydowałyśmy się z mamą dać dziadkowi, gdyż tak nazywamy tego pana, paczkę z ubraniami. Ciepłe skarpety, jakieś rękawiczki, szalik, czapka - coś, co leży na dnie szuflady, jest stare, niepotrzebne, ale w dobrym stanie. Dziadek miał to raptem jeden dzień; w nocy został okradziony w noclegowni - okradziony ze wszystkiego, co posiadał. Ludzie bezdomni, wrzucani do jednego worka z menelami, nie mają za co żyć, a wszystko co posiadają, mieszczą w jednej czy dwóch reklamówkach, które noszą wszędzie ze sobą. Przyznam się szczerze, czasami w ten sposób określam, czy ktoś naprawdę potrzebuje mojej pomocy: jeśli nosi reklamówkę wypchaną po brzegi, to znaczy, że cały jego dobytek znajduje się w tym kawałku folii. Pieniędzy nigdy nie daję i nie polecam ich dawać, ale jeśli tylko jest możliwość, daj lub kup jedzenie, bo to właśnie jedzenie jest podstawą. Zwłaszcza zimą, kiedy mróz doskwiera, taki ciepły kebab czy burger należy do pożądanych rarytasów. Wracasz ze szkoły i masz kanapki w torbie? Zapytaj, czy je chce. Uważasz, że to ubliża godności człowieka? Grzebanie w śmietniku i jedzenie resztek ubliża. bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Tytuł mówi o podludziach i menelach, a artykuł z kolei mówi o bezdomnych. Pomyłka? Obawiam się, że nie. Większa część społeczeństwa wrzuca bezdomnych do jednego wora z menelami, czyli bezdomnymi alkoholikami, a czasami nawet nie bezdomnymi. Alkoholik nie musi pozostać bez dachu na głową, może być pasożytem rodziny. Ale, ale, nie o nich; chciałam pokazać, jak łatwo oceniamy i szufladkujemy ludzi, nie wiedząc do końca z kim mamy do czynienia. Każdy w busie to menel, każdy brudny i biedny to menel. Menel. Uwielbiamy to słowo! bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Kim natomiast są podludzie? Jak wspominałam w artykule Jesteśmy tylko ludźmi, nie potrafimy inaczej, zdarzyła mi się bardzo nieciekawa sytuacja, dawno temu i pozwolę sobie ją przytoczyć jeszcze raz. Wchodząc do McDonalda widziałam stojącego na uboczu mężczyznę, brudnego i zaniedbanego. Nie zaczepiał nikogo, tylko stał i patrzył w menu. Dla mnie to był jasny sygnał - jest głodny. Podeszłam do niego, zapytałam czy chce bym coś mu kupiła. Nie zrozumiałam wiele z tego co mówił, ze względu na chrypę i bardzo niewyraźną wymowę. Zdecydowałam się i tak mu coś kupić. Kiedy z nim rozmawiałam, słyszałam, jak mnie wołali do kasy; podeszłam z uśmiechem, klasyczne „dzień dobry” i przeżyłam szok. „Proszę temu panu nic nie kupować” do tej pory nie daje mi spokoju. Nie daje mi spokoju tamta sytuacja. Jakim prawem ktoś rządzi się moimi pieniędzmi? Jak śmie prosić mnie o to, bym niczego nie kupowała mężczyźnie, który w moim przekonaniu potrzebował pomocy. Nie chciał pieniędzy, chciał bym coś mu kupiła. Może się mylę, może ta scena miała jakieś szersze tło o którym nic nie wiem, ale jednego jestem pewna. bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Jest coś, o czym wcześniej nie mówiłam odnośnie sytuacji z kupowaniem zestawu 2forYou. Sprzedawcą był kierownik, a kiedy był na tyłach kuchni, pani ze stanowiska frytek zadała pytanie. Nie wiem jakie, nie słyszałam, ale słyszałam za to pełną pogardy odpowiedź „nie ja sprawiłem, że jest w takiej sytuacji”. Nie, to nie Twoja wina, ale Twoją winą jest to, że nie chcesz mu pomóc.bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi
Człowiek, który nie chce pomóc, nie jest człowiekiem; jest podludziem. Dlaczego? Tak bardzo szczycimy, się, że jesteśmy cywilizowani; że zdominowaliśmy świat zwierząt; że jesteśmy na końcu łańcucha pokarmowego. Tak bardzo chwalimy się przeciwstawnymi kciukami i swoją inteligencją, a nie stać nas na odrobinę współczucia i dobra? Traktujemy człowieka nieporadnego życiowo jak przegraną jednostkę, która nie zasługuje na naszą pomoc. Ona nie tylko zasługuje na pomoc, ale to nasz humanitarny obowiązek. Mamy? Podzielmy się! W końcu nikt z nas nie wie co go czeka w przyszłości; nie wie gdzie zaprowadzą go koleje losu. bezdomni w polsce, bezdomni, menele zdjęcia, menele gra, menele śmieszne, pomoc bezdomnym, noclegownie dla bezdomnych, w noclegowniach kradną, bezdomni to złodzieje, żebracy w polsce, Żule w taxi, żule mi

Współpraca


Adres e-mail

kontakt@narzecze.pl